X
تبلیغات
آشنایی با روند طراحی معماری - آتلیه طرح 3

آشنایی با روند طراحی معماری

نکاتی در طراحی مجموعه های خرید


طراحی مراکز خرید، اغلب تعهدی بس سخت و تعیین کننده است. یک مرکز خرید باید یک مجموعه کامل انسانی را در بر داشته باشد. به طور عمده سه سطح مرکز خرید در در طراحی وجود دارد:
محلی یا " MiniMall"، اجتماعی یا " MaxiMall" و منطقه ای یا " MegaMall".

نکاتی در طراحی مراکز خرید
در طراحی مراکزخرید، نه فقط طراحی فیزیکی محیط مرکز خرید باید مورد توجه قرار گیرد, بلکه باید بر تمام بخش ها مانند معابر، ورودی ها، پارکینگ، پیاده رو، امکانات مسیر، نور، مبلمان و فضاهای عمومی نظارت و کنترل کرد. ایجاد فضای مناسب در خرید تعیین کننده است.
1- مکانیابی سایت
- قرارگرفتن مرکز خريد در مکان مناسب.
- جذابيت مرکز براي مراجعه کنندگان.
 2- طراحی سایت
- تخصیص عقب نشینی برای پارکینگ محوطه خیابان

-  احداث ورودی شاخص و جذاب برای مجموعه
- ایجاد پیاده رو در عقب نشینی
- ایجاد مسیری از کنج خیابان به مرکز خرید
- احداث پارکینگ مناسب
- ایجاد منظر از قسمت های مختلف به خیابان های اطراف
- اتصال پیاده روهای عمومی به فرعی
- ایجاد فضاهای عمومی اجتماعی در سایت؛ فضاهای عمومی شاید مهمترین عنصر سایت پلان مراکز خرید هستند. این فضاها باید طوری طراحی شوند که به خریدار یک حس جمعی القا کنند. بدین منظور در این فضاها باید از عناصر بصری مرسوم در تمام دنیا استفاده شود.
3 – طراحی داخلی و گزینش مبلمان
نیمکت، میز، صندلی و تمام مبلمان شهری باید طوری انتخاب شوند که بهترین موضوعیت مرکز خرید را انعکاس دهند. رنگ، طرح و حرکت، شوق بصری و کلیدی برای ایجاد خرید موفق می باشند.

4 – نور
علاوه بر تفریحات و علائم که وابسته به نور هستند، روشنایی یک مرکز خرید در حین شدید بودن باید پنهانی و پوشیده و البته متغیر باشد. یک نور همیشگی کسل کننده است. نورمناسب باعث می شود خریدار زمان طولانی را برای خرید در مرکز خرید صرف کند.
5- پذیرایی- سرگرمی
در یک مجموعه صداقت و اعتماد موثرترین عامل در جذب افراد می باشد. یک فضای خرید باید طوری طراحی شود که مادران بتوانند فرزندانشان را به همراه خود آورده و یک روز را به خرید اختصاص دهند. تنوع زیاد در خرید باعث ترغیب کودکان خواهد شد. بنابراین پذیرایی و سرگرمی از بچه ها مهمترین اصل است. وسایلی مثل تندیسها، حوض، فواره و ... بچه ها را برای مدتی طولانی سرگرم خواهد کرد. اجرای کارهای تشویق کننده نیز می تواند موثر باشد: دلقک شدن، نمایش خنده اور، نوازنده دوره گرد، کارناوال و ... درغیراینصورت محیط کسل کننده خواهد بود. برای مراکز خرید بزرگترمی توان از چرخ فلک و قطار هم استفاده کرد. مانی نیز نیاز است تا مادران بتوانند فرزندانشان را ساعت ها ترک و احساس کنند آنها در سلامت و ایمنی کامل بسر می برند. برای بزرگسالان یک گروه موسیقی و موسسه فرهنگی می تواند مفید باشد.
بنابراین کافه تريا، رستوران، فضاي مکث و لابي براي استراحت مشتريان، فضاي بازي کودکان،‌ امکانات تفريحي بزرگسالان،‌ آب خوري، سالنها و سکوهاي نمايش، تلويزيون مدار بسته، کمدها و قفسه هايي براي نگهداري کالاهاي مشتريان و ... از ملزومات مراکز خرید محسوب می شوند.
6- رنگ
تنوع رنگی یکی از اصول طراحی موفق مراکز خرید است. در یک مرکز خرید که بطورصحیح طراحی شده، عملکرد چشم انداز مهمتر از خود ساختمان خواهد بود. رنگ و بافت داده شده به فضاها در هیچ مکانی صرفه نظر از موضوع؛ بیشتر در ارائه مفهوم، بکار می رود. انتخاب یک تصویر برای مرکز خرید تصادفی نیست، بلکه کوششی است در معرفی محصولالت و ترغیب مردم جهت خرید.

+ نوشته شده در  جمعه 1388/07/17ساعت   توسط کتایون صالحی  | 

سایت امامت 70

 

سلام دوستان اینم عکسهای امامت ۷۰ که لینک عکسها در پایین مطلب گذاشتم:

http://server6.theimagehosting.com/image.php?img=02.0b4.jpg
 http://server6.theimagehosting.com/image.php?img=01.633.jpg

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1388/07/15ساعت   توسط کتایون صالحی  | 

سایت هفت تیر 9

+ نوشته شده در  سه شنبه 1388/07/14ساعت   توسط کتایون صالحی  | 

طراحی فضاهای تجاری

بخش اول :

۱-مطالعات اولیه ----------ارائه مفاهیم و نمونه ها

۲-مطالعات پایه(زمینه)----------اقلیم(آنالیز)

۳-مطالعات کالبدی----------ارائه سایت روی شیت های بزرگ

۱-۱)شناخت فضاهای تجارب گذشته

  • بررسی هویت معماری بازار در ایران
  • نظام فضایی و کارکرد بازارهای سنتی ایران
  • بررسی انواع معماری بازار در گذشته
  • بررسی فضاهای تجاری گذشته در جهان

۲-۱)بررسی معماری مراکز خرید معاصر در جهان و انواع آن

۳-۱)بررسی معماری مراکز خرید معاصر در ایران و انواع آن

۴-۱)

  • خصوصیات معماری فضای کالبدی بازارها
  • شکل معماری بازار
  • مصالح و فن ساختمان معماری بازار
  • تنظیم نور و هوا در معماری بازار

۵-۱)استانداردهای طراحی مجتمع های تجاری

  • فضاها
  • تجهیزات مربوط
  • مقررات و ضوابط ساختمانی در حوزه تجارت

۶-۱)شناخت انواع خدمات مجموعه های تجاری

  • خدمات آشکار
  • خدمات پنهان

۷-۱)مطالعات تطبیقی

  • نمونه خارجی
  • نمونه داخلی

---------- نتیجه گیری

 

۲ - مطالعات پایه

۱-۲)

  • ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی مشهد (دما - رطوبت - وزش باد - تابش آفتاب )
  • تاثیر اقلیم مشهد در طراحی مجتمع تجاری

۲-۲) بررسی بستر طرح

  • خصوصیات بافت شهری مشهد
  • سیمای جمعیتی شهری مشهد ( در خصوص حوزه نفوذ سایت)
  • ویژگی های اقتصادی شهری مشهد
  • ویژگی های کالبدی شهری مشهد
  • ویژگی های اجتماعی شهری مشهد

۳-۲) بررسی کاربری تجاری در طرح جامع مشهد

 

 ۳-تجزیه و تحلیل سایت

۱-۳) دسترسی ها

  • پیاده
  • سواره
  • خیابان هایی که به لحاظ اقتصادی اهمیت فراوانی دارند.

۲-۳)کاربری اراضی در وضع موجود

۳-۳)نقاط شاخص اطراف پروژه

۴-۳)هندسه زمین

 

بخش دوم

طراحی پروژه

  • ایده ها و مبانی نظری
  • طرح برنامه فیزیکی
  • طرح پروژه
  • طراحی معماری داخلی با جزئیات
+ نوشته شده در  دوشنبه 1388/07/06ساعت   توسط کتایون صالحی  |